"Κέντρο ελέγχου": διαφορές ως προς την ηλικία και το φύλο σε παιδιά του δημοτικού σχολείου

Main Article Content

Περίληψη

Διαφορές ως προς την ηλικία και το φύλο σε σχέση με το κέντρο ελέγχου και τους αιτιώδεις χαρακτηρισμούς διερευνήθηκαν σε μια ομάδα παιδίων Γ μέχρι και ΣΤ τάξης του δημοτικού σχολείου. Για την μέτρηση τους χρησιμοποιήθηκε η κλίμακα IAR (Ιntellectual Αchierement Responsibility Questionnaire) των Grandall, Κatkorsky και Grandall (1965).Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα μεγαλύτερα παιδιά απέδωσαν σε μεγαλύτερο βαθμό από τα μικρότερα τα αποτελέσματα των πράξεων τους στον εαυτό τους γενικά, αλλά και ειδικά τόσο για τις επιτυχίες (Ι+) όσο και για τις αποτυχίες τους (Ι-). Επιπλέον τα μεγαλύτερα παιδιά απέδωσαν σε μεγαλύτερο βαθμό την ευθύνη στον εαυτό τους από ό,τι τα μικρότερα ως προς τις μεταβλητές, απόδοση της επιτυχίας σε ικανότητα-ευφυΐα (Ι+Λ), απόδοση της επιτυχίας σε προσπάθεια (Ι+Ε), και απόδοση της αποτυχίας σε έλλειψη προσπάθειας (Ι-Ε). Αλλά διαφορές μεταξύ των διαφόρων ηλικιών δεν υπήρξαν ως προς την μεταβλητή απόδοση της αποτυχίας σε έλλειψη ικανότητας-ευφυΐας (Ι-Α). Λυτό σημαίνει ότι τα παιδιά όλων των ηλικιών ήταν απρόθυμα να αποδώσουν τις αποτυχίες τους σε έλλειψη ικανότητας. Τα αγόρια απέδωσαν σε μικρότερο βαθμό από ότι τα κορίτσια τις επιτυχίες τους σε προσωπικούς παράγοντες. Ως προς τις αποτυχίες, παρ'όλο που τα αγόρια αποδέχονται σε μεγαλύτερο βαθμό απ'ό,τι τα κορίτσια προσωπική ευθύνη, η διαφορά αυτή δεν ήταν στατιστικά σημαντική. Σημαντική διαφορά ανάμεσα στα δύο φύλα υπήρξε και ως προς το βαθμό στον οποία απέδωσαν τις αποτυχίες τους σε έλλειψη ικανότητες (Ι-Α). Τα κορίτσια απέδωσαν τις αποτυχίες τους σε έλλειψη ικανότητας πιο συχνά απ'ό,τι τα αγόρια. Συμπεραίνεται συνεπώς ότι η "επίκτητη ανεπάρκεια" που θεωρείται ότι χαρακτηρίζει τη συμπεριφορά των γυναικών δεν εκδηλώνεται στα παιδιά του δημοτικού σχολείου.

Article Details

Τεύχος
Ενότητα
Άρθρα