Active citizenship: critical approaches and the teacher’s role in social and political education

Main Article Content

Despina Karakatsani
Vassiliki Pliogou
Eva Ortiz-Cermeño

Περίληψη

Το άρθρο διαπραγματεύεται ζητήματα που σχετίζονται με την ερμηνεία της πολιτειότητας (ως θέση/υπόσταση και/ή ως πρακτική) και επιπρόσθετα με το περιεχόμενο του όρου «ενεργός πολιτειότητα», από την οπτική της παιδαγωγικής, συζητώντας τη σχετική εφαρμογή της. Η κριτική προσέγγιση είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς οι μαθητές/μαθήτριες πρέπει να έχουν επίγνωση των ιεραρχικών διακρίσεων, των ανισοτήτων και της άνισης κατανομής πλούτου, ως αποτέλεσμα τόσο ατομικών επιλογών όσο και δομικών διαδικασιών. Ο διάλογος, η επίλυση προβλημάτων και οι συμμετοχικές διαδικασίες ενθαρρύνουν τον κριτικό, λογικό, διαβουλευτικό και δημιουργικό τρόπο σκέψης. Η συμμετοχή σε δημοκρατικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων και διαχείρισης συγκρούσεων αποτελεί μία διαδικασία ανάπτυξης και ενίσχυσης της κριτικής πολιτειότητας. Ο ρόλος των εκπαιδευτικών όπως και οι ευθύνες τους έχουν ενισχυθεί, καθώς δεν πρέπει μόνο να μεταδίδουν τη γνώση και να καλλιεργούν δεξιότητες, αλλά επιπρόσθετα να λειτουργούν ως ηθικοί εκπρόσωποι και ως πρότυπα προς μίμηση, επιδεικνύοντας, επίσης, παιδαγωγικό επαγγελματισμό. Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών είναι ιδιαίτερα καίρια στην ενδυνάμωση του εκπαιδευτικού επαγγελματισμού και του επαγγελματισμού, που σχετίζεται με την πολιτειότητα προς την ενίσχυση και διατήρηση της ποιότητας στην εκπαίδευση.

Article Details

Τεύχος
Ενότητα
ΑΡΘΡΑ